Da Frida kom til verden - en tredjegangsfødsel

Tips til at øve udtale hos børn

I går delte jeg resultatet af Laurits’ udredning hos talepædagogen på Instagram. Summasummarum er det hans udtale (altså fonologien) den er gal med. Heldigvis kan den slags trænes og øves, men det kræver tid og vedholdenhed. Min plan er, at jeg i vinterferien (den har vi først i næste uge her nordenfjords) vil lave en sprogkuffert med forskellige redskaber og lege i, og ud fra det kan Laurits så vælge hvad han har lyst til at lave den givne dag. 15 minutters leg/træning hver dag er målet – selvfølgelig med forbehold for at der kan være dage, hvor Laurits bare ikke er med på det. Heldigvis er det meget sjældent han siger nej til noget! Det kan man så bekymre sig om ifht når han engang bliver teenager, men det er en anden historie!

På Instagram efterspurgte jeg ideer og tips til at lege udtalen ind og jeg fik en masse gode og brugbare tips. Jeg er selv pædagog, så selvfølgelig har jeg også nogle ideer og øvelser i ærmet selv, men det er altid rart at få nye input. Dem har jeg lovet at dele, så kogt ned får i dem lige her:

– Appen “minimale par” var der flere der anbefalede og den er rigtig god. Man kan som forælder selv indstille hvilke lyde der skal trænes og når barnet så gennemfører de forskellige opgaver i spillet optjener de point, som kan bruges i spillet. Appen “hit med lyden” bliver også nævnt af mange, men den har jeg ikke prøvet endnu.

– Vendespil med billeder af ting der har de lyde der skal øves. Når man vender en brik skal man jo så sige hvad der er på billedet.

– Dialogisk læsning. Når Laurits har udtale-vanskeligheder så er det rigtig godt at snakke og snakke. Og snakke. Det er han heldigvis rigtig god til selv at huske også! Hvis du googler Lotte Salling kommer der rigtig meget godt op om dialogisk læsning.

– Sæt ord på og tal om ALT. Indbyd til samtaler og ikke kun enstavelsessvar. Vær ikke bange for at rette barnet. Bare gentag ordet der udtales forkert korrekt. Laurits siger fx naaaaj istedet for vand, hvilket helt hundrede er en dårlig vane. Så kan jeg godt finde på at spørger om det hedder naaaaj eller vand – og så svarer han faktisk vand. Så på den måde kan jeg gøre ham opmærksom på hvordan det skal lyde uden han føler sig forkert.

– Syng og rim og remser. Det er rigtig godt at få øvet rytme ind i sproget.

– Få kroppen med. Det er videnskabeligt bevist at motorik og sprogudvikling hænger tæt sammen. Jeg har fx nogle øvelser hvor man skal hoppe ordet. Man står på den ene side af en streg og siger fx “ssssss” hopper over og siger “pand. “Spand!”

– Husk mundmotorikken. Der er såååå mange sjove øvelser som fx at puste, spise labre laver, lave fjollede grimasser, slikke nutella af mundvigen osv. Kun fantasien sætter grænser!

Der er så mange gode måder at lære sproget og udtalen ind på. Bonus er at man får kvalitetstid med ens barn samtidigt! Er der noget i vil spørge ind til, så hold jer endelig ikke tilbage!

2 kommentarer

  • Louise

    Tak for inspiration – synes det er svært at være vedholdende 🙄🙄
    Du må endelig lægge nogle billeder på insta af den sprogkuffert😊

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • detbareos

      Det var så lidt 🙂 Ja det kan godt være en kunst… Kufferten skal jeg vise så snart den er klar!

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Da Frida kom til verden - en tredjegangsfødsel